Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2010

σενάριο για το ποίημα "Θερμοπύλες" του Κ.Π.Καβάφη (Κείμενα β΄ γυμνασίου)


 Συνάδελφοι,

Παρουσιάζω ένα σενάριο για το ποίημα"Θερμοπύλες" του Καβάφη, το οποίο περιλαμβάνεται στη νεοελληνική λογοτεχνία της β΄ γυμνασίου. Πρόκειται για την πραγματοποίηση της ψηφιακής τάξης, στην οποία πλέον συμμετέχουν ενεργά οι μαθητές και ανακαλύπτουν μόνοι τους στοιχεία για το διάσημο ποιητή, τη ζωή, το έργο του και τα χαρακτηριστικά τοων ποιημάτων του.  Τα παιδιά καλούνται να χωριστούν σε τέσσερις ομάδες, εκ των οποίων η πρώτη προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήσεις πάνω στο κείμενο, το οποίο είτε το έχει μπροστά της είτε το αναζητεί στον επίσημο δικτυακό χώρο του Καβάφη. Στο τέλος καλείται να περάσει τις απαντήσεις σε ένα λογισμικό παρουσίασης. Η δεύτερη ομάδα ασχολείται με τον άνθρωπο Καβάφη και διαβάζοντας τα βιογραφικά στοιχεία του απαντά στις ερωτήσεις. Στο τέλος συντάσσει ένα λογισμικό παρουσίασης με το βιογραφικό του ποιητή. Η τρίτη ομάδα ερευνά τις τρεις κατηγορίες ποιημάτων του Καβάφη και προσπαθεί να εντάξει το συγκεκριμένο ποίημα σε μία ή περισσότερες κατηγορίες. Αυτή η ομάδα αναζητεί πληροφορίες και στα σώματα κειμένων της Πύλης, ώστε μέσα από την πολλαπλή χρήση λέξεων όπως η λέξη εφιάλτης, να κατανοήσουν τα παιδιά ότι πρόκειται για ένα σύμβολο που κρύβει άλλες έννοιες και μηνύματα (φιλοσοφικό ποίημα). Παράλληλα πραγματοποιείται ανάγνωση και άλλων ποιημάτων ώστε να εμπεδώσουν καλύτερα οι μαθητές το διαχωρισμό των ποιημάτων του Καβάφη και να μπορούν και οι ίδιοι να διακρίνουν την κατηγορία του κάθε ποιήματος. Τα αποτελέσματά τους οργανώνουν σε ένα λογισμικό παρουσίασης. Τέλος, η τέταρτη ομάδα ερευνά τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Καβάφη τόσο στις "Θερμοπύλες" όσο και στα "Τείχη", ώστε να συνειδητοποιήσουν την επανάληψη των χαρακτηριστικών στα ποιήματά του . Συμπερασματικά, με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές αποκτούν πρωτοβουλία, γίνονται περισσότεροι υπεύθυνοι, οδηγούνται στην ανακαλυπτική μάθηση, μαθαίνουν όσο είναι εφικτό, να συνεργάζονται, ασκούνται στις πρακτικές δεξιότητες και ανακαλύπτουν νέους διαδικτυακούς τόπους. Φυσικά, πρόκειται για ένα αρκετά φιλόδοξο σενάριο, το οποίο απαιτεί πειθαρχημένους μαθητές και τουλάχιστον έναν καλό γνώστη χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών για καθεμιά ομάδα, ώστε να ολοκληρωθούν οι δραστηριότητες με τη δημιουργία λογισμικού παρουσίασης. Το αποτέλεσμα της ομαδικής αυτής εργασίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάποια άλλη τάξη.    Βέβαια, κάποια από τα φύλλα εργασίας θα μπορούσαν να  αποτελέσουν μέρος ενός άλλου διδακτικού σεναρίου για κάποιο άλλο ποίημα του Καβάφη (φύλλα εργασίας που αναφέρονται στη ζωή και τα χαρακτηριστικά του έργου του). Τα φύλλα εργασίας θα τα βρείτε πατώντας εδώ.

1 σχόλιο:

Γεώργιος Νικολάου είπε...

Μπράβο! Πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση. Με αυστηρή βέβαια καθοδήγηση, ωστόσο απαραίτητη, για να είναι το σενάριο πραγματοποιήσιμο στην τάξη στον προκαθορισμένο από το αναλυτικό πρόγραμμα χρόνο. Σίγουρα θα αφιέρωσες αρκετές ώρες. Στην περίπτωση όμως της πιστοποίησης, όπου ο χρόνος θα είναι λιγότερος, τι προτείνεις; Και κάτι άλλο. Έχω την άδειά σου να το ανεβάσω κάποια στιγμή (με το όνομά σου φυσικά) στο ισολόγιό μου;