Σάββατο 23 Αυγούστου 2014



Ιστορία β  λυκείου, δίωρη διδακτική πρόταση για το κεφάλαιο 6.3 « οι ανακαλύψεις» – χωρίς τις συνέπειες





1.    ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ – ΑΦΟΡΜΗΣΗ
Μιλάμε για την Αναγέννηση, τον καθολικό άνθρωπο, τα χαρακτηριστικά του, τον προσανατολισμό του στη λογική, τη γνώση, την επίλυση των προβλημάτων με τον ορθό λόγο, τη βελτίωση της κοινωνίας του, τη μεγιστοποίηση της ευημερίας αλλά και της ευμάρειάς του, τις νέες εφευρέσεις που θα ανεβάσουν το βιοτικό του επίπεδο. Όλη η προηγούμενη αποκτημένη γνώση θα αποτελέσει το εφαλτήριο και τη βάση όπου θα απλωθεί η νέα γνώση, καθώς μέσω των εφευρέσεων ο άνθρωπος θα μπορέσει να κάνει πράξη την επιθυμία του να γνωρίσει νέους κόσμους. Δεν είναι δυνατό ο αναγεννησιακός άνθρωπος να περιοριστεί στην τυπογραφία. Είναι σίγουρο πως θα θελήσει να ανακαλύψει νέους θαλάσσιους δρόμους και να αυξήσει τα κέρδη και τον πλούτο του.
2.    ΣΤΟΧΟΙ
-       Να αναρωτηθεί ο μαθητής πώς ο άνθρωπος οδηγήθηκε στις ανακαλύψεις νέων χωρών, ποια τα αίτια της αναζήτησής του.
-       Να αντιληφθεί ότι η ιστορία δημιουργείται αλυσιδωτά, μέσα από σχέσεις αιτίου  - αιτιατού, ότι υπάρχουν αιτιακές σχέσεις των γεγονότων, κάτι που ήδη εμπέδωσε και στον Πελοποννησιακό πόλεμο του Θουκυδίδη, στο βιβλίο Κερκυραϊκά. Έτσι, η ανακάλυψη του αστρολάβου, της πυξίδας, της καραβέλας και του πορτολάνου οδήγησαν τον άνθρωπο στα ταξίδια.

-        Να έρθει σε επαφή με την εξέλιξη της επιστήμης και τις δυνατότητες του ανθρώπινου πνεύματος, παρατηρώντας τα νέα όργανα και το νέο τύπο πλοίου της καραβέλας, ο οπαίος έχει τη δυνατότητα να ανοιχτεί στο ανοιχτό πέλαγος.

-       Να έρθει σε επαφή με τα αρχέγονα στοιχεία της ζήλιας, του φθόνου, του ανταγωνισμού που αναδεικνύονται σε όλες τις εποχές.
-       Να γνωρίσει τους μεγαλύτερους θαλασσοπόρους της εποχής, πρωτοπόρους στα εγκαίνια μιας νέας περιόδου για τον άνθρωπο και για την ιστορία. Επίσης να μελετήσει τις διαδρομές τους και τα μέρη που ανακάλυψαν, να διαβάσει τα δρομολόγια και να έρθει σε επαφή  με το θάρρος, την υπομονή, την επιμονή και το όραμα σπουδαίων  ανθρώπων.
-       Να κατανοήσει ότι κακή φύση του ανθρώπου δεν έχει εποχές, το κακό, η αδικία, η απληστία είναι εγγενές χαρακτηριστικό του ανθρώπου, συχνά κρυμμένο πίσω από υποκριτικές στάσεις συμπεριφοράς. Έτσι, ο δήθεν ευγενής και καλλιεργημένος Ευρωπαίος στο όνομα της εξάπλωσης των χριστιανικών ιδεωδών πραγματοποίησε τις μεγαλύτερες θηριωδίες στους ιθαγενείς κατοίκους της Αμερικής, κάτι που όπως αποδεικνύεται από το ppt χαρακτηρίζει και τον 21ο αιώνα.
- Να μελετήσει συνδιαστικά το κεφάλαιο βιογραφικά είδη από τη ΝΕΓ β΄  λυκείου και να είναι σε θέση γωνρίζοντας τα χαρακτηριστικά των βιογραφικών ειδών να μπορεί να δώσει ένα σύντομο βιογραφικό ή αυτοβιογραφικό κείμενο.
 

              3.     ΑΝΑΛΥΣΗ – ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΊΑ ΠΗΓΩΝ- ΧΡΗΣΗ ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ
-        η τυπογραφία https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRV8BWIt6DiQ4p8WRJaxsBfHZvnoiqadzJU4NtEAd1LRW5nrJ7B  διάδοση βιβλίου https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRV8BWIt6DiQ4p8WRJaxsBfHZvnoiqadzJU4NtEAd1LRW5nrJ7BΜάρκο Πόλο «Βιβλίο των Θαυμάτων», έτσι, εξάπτεται η φαντασία του αναγνώστη και θέλει ν γνωρίσει άλλα μέρη. πηγή, σελ.122 + ppt
-       Η ανάγκη για μεγιστοποίηση του πλούτου= ψάχνει νέους τόπους πρώτων υλών, πολύτιμων μετάλλων αλλά και νέες αγορές. 2η πηγή σελ.126  2η παράγρ.
-       Μία νέα δύναμη που αναπτύσσεται στο χώρο της μεσογείου, οι Οθωμανοί Τούρκοι- χάρτης σελ. 122 το κίτρινο χρώμα εμποδίζει την αναζήτηση εμπορικών δρόμων σε Ανατολή , έτσι πρέπει να αναζητηθούν άλλοι δρόμοι προσέγγισης της Ανατολής , ppt
-       Σε τι υστερούσε  η Ευρώπη; στα πολύτιμα μέταλλα,  τα οποία θα αναζητήσουν κάπου αλλού, Ppt
-       Ποιοι έλεγχαν το εμπόριο στη Μεσόγειο; Βενετοί θαλασσοπόροι που είχαν το μο νοπώλιο, όμως υπάρχουν κι άλλοι ευρωπαϊκοί λαοί που θέλουν το μερίδιό τους στο εμπόριο των θαλασσών,  ppt
-       Δείτε το χάρτη και πείτε ποιες ευρωπαϊκές χώρες μπορούν να ακολουθήσουν ευκολότερα τους θαλάσσιους δρόμους. Ποιοι λοιπόν είναι εκείνοι που χρηματοδοτούν Ppt + πηγή, σελ.124
-       Εφόσον μιλάμε για δύο χώρες που έχουν κοινά συμφέροντα στην ίδια περιοχή (Ισπανία + Πορτογαλία), είναι λογικό να αναπτυχθεί μεταξύ τους τι είδους ατμόσφαιρα; https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRV8BWIt6DiQ4p8WRJaxsBfHZvnoiqadzJU4NtEAd1LRW5nrJ7Bανταγωνισμός- πώς θα τον εξουδετερώσουν προληπτικά; https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRV8BWIt6DiQ4p8WRJaxsBfHZvnoiqadzJU4NtEAd1LRW5nrJ7B1η πηγή σελ.126, συνθήκη διανομής των εδαφών προκαταβολικά.
-       Και πώς θα πραγματοποιήσουν τα θαλάσσια ταξίδια; Ppt + φωτό σελ.123 (αστρολάβος, πυξίδα, πορτολάνος, καραβέλα). 
Η Καραβέλα

-       Ποιες  διαδρομές ακολουθήθηκαν, ποιοι οι θαλασσοπόροι και ποιες περιοχές προσέγγισε ο καθένας; χάρτης σελ. 122 ή ppt
-       Άφιξη στη νέα ήπειρο. Ποιες οι σκέψεις σας; Διαβάστε τη 2η  πηγή, σελ.126 1η παράγρ. + πηγή + φωτό σελ.125 (για το πώς θα συμπεριφερθούν οι άποικοι στους ντόπιους πληθυσμούς).
-       Δείτε στο ppt εάν η συμπεριφορά των δήθεν ανεπτυγμένων δυτικών χωρών έχει αλλάξει απέναντι στους ιθαγενείς της Αμερικής τον 21ο αιώνα.
-       Με βάση την απάντηση των ιθαγενών (ppt) σε πρόταση των λευκών να αγοράσουν τη γη τους, ποιες οι σκέψεις σας για τα δικαιώματα του ανθρώπου ; παρόμοιες σκέψεις έκαναν και οι άνθρωποι τότε. 
Οι ιθαγενείς της Β. Αμερικής






Πού οδηγήθηκαν το 18ο αιώνα μέσα από την αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης για τον άνθρωπο; (αμερικανική διακήρυξη ανεξαρτησίας, γαλλική επανάσταση- οπότε προετοιμάζουμε το έδαφος για επόμενο μάθημα και συγχρόνως αποκαλύπτουμε τις αιτιακές σχέσεις στην ιστορία).
-        


4.   ΣΥΝΘΕΣΗ – ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ


Με ερωτήσεις
1.    Πότε πραγματοποιήθηκαν οι ανακαλύψεις νέων χωρών;
2.    Ποιες ευρωπαϊκές χώρες πραγματοποίησαν τα υπερπόντια ταξίδια;
3.    Ποια συνθήκη έκαναν πριν την κατάκτηση των νέων χωρών;
4.    Ποιοι λόγοι τις ώθησαν σε μια τέτοια αναζήτηση;
5.    Ποια τεχνικά μέσα προώθησαν και διευκόλυναν τις ανακαλύψεις;
6.    Τι είναι η καραβέλα και ο πορτολάνος;
7.    Ποιοι οι μεγάλοι θαλασσοπόροι και ποια υπερπόντια ταξίδια πραγματοποίησαν;
8.    Ποιους λόγους επικαλέστηκε ο Ερρίκος ο θαλασσοπόρος για να πραγματοποιήσει τα υπερπόντια ταξίδια του;
9.    Πώς τελικά φέρθηκαν στους ιθαγενείς;


5.    ΕΜΠΕΔΩΣΗ – ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ ΜΕ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



 


Χ. Κολόμβος

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
Αναζητώντας έγκυρο υλικό από το διαδίκτυο και από ιστορικά βιβλία να γράψετε μία σύντομη βιογραφία για το Χριστόφορο Κολόμβο, αντλώντας τις απαραίτητες πληροφορίες για το βιογραφικό είδος από την ΝΕΓ της Β΄ Λυκείου.
Εναλλακτικά
Είστε ιθαγενής στη Βόρεια Αμερική, αρχηγός μιας φυλής που υφίσταται καθημερινά εξευτελισμούς και ταπεινώσεις από το ξένο στοιχείο που εισέρρευσε στην περιοχή σας με αδηφάγες επεκτατικές διαθέσεις. Παρουσιάστε μία ημέρα από την προσωπική αυτοβιογραφία σας ή από το ημερολόγιό σας, μιλώντας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε από τους άπληστους λευκούς. Για τα παραπάνω βιογραφικά είδη πληροφορίες θα αντλήσετε από τη ΝΕΓ Β ΄ Λυκείου.

Για να δείτε το λογισμικό παρουσίασης πατήστε εδώ και στη συνέχεια σε αυτό το σημείο
                                                                                                          Καλή Επιτυχία!!


Δεν υπάρχουν σχόλια: