Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Θουκυδίδης, Ιστορίαι,  κεφάλαιο 74

Συνάδελφοι,

   Λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες του υπουργείου για τους επιμέρους στόχους του κάθε κεφαλαίου και στην προσπάθειά μας να καταστήσουμε το μάθημα ενδιαφέρον, να διευρύνουμε τους πνευματικούς μας ορίζοντες αλλά και να αποτελέσουμε μια ζωντανή εκπαιδευτική κοινότητα με πρωτότυπες και δημιουργικές πρωτοβουλίες, μπορούμε να συστήσουμε και να επεξεργαστούμε την εξής διαθεματική εργασία: το κεφάλαιο μιλά για την αλλαγή του κοινωνικού ρόλου των γυναικών ως απόρροια των συνθηκών πολέμου . Έτσι, οι γυναίκες παρά τη φύση τους, υπομένουν το θόρυβο της μάχης των δημοκρατικών με τους ολιγαρχικούς και συμμετέχουν ενεργά στο πλευρό των πρώτων, 
Οι γυναίκες συμμετέεχουν ενεργά στον πόλεμο
ρίχνοντας κεραμίδια και συμμετέχοντας δυναμικά με μία επιθετική στάση, αν και συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις προτιμούν αμυντική τακτική. Έτσι, το κεφάλαιο μας δίνει το εφαλτήριο να προσεγγίσουμε το φαινόμενο γυναίκα μέσα από τους αιώνες και να ανακαλύψουμε την εσωτερική δύναμη που κρύβουν. Οι εργασίες θα είναι ατομικές και μπορούν να γίνουν είτε στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής - κάτι που κρίνεται  εξαιρετικά δύσκολο λόγω τόσο των δύσκολων συνθηκών που όλοι γνωρίζουμε όσο και του γεγονότος ότι θα χρειστούμε τόσους υπολογιστές όσους μαθητές έχουμε- είτε στο σπίτι. Ένας μαθητής θα γίνει συντονιστής συγκεντρώνοντας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τις ατομικές εργασίες. Κατόπιν, μπορεί να τις επεξεργαστεί σε συνεργασία με το διδάσκοντα και να τις διαμορφώσει ανάλογα ( όπως θα ταίριαζε σε ένα τεύχος εφημερίδας), δημιουργώντας ένα ολόκληρο τεύχος - αφιέρωμα σε γυναίκες - σύμβολα μέσα στους αιώνες μέχρι και σήμερα.

Θουκυδίδης, Ιστορίαι, κεφάλαιο 74

Διαθεματική εργασία: έρευνα στο διαδίκτυο, συλλογή στοιχείων και σύνθεση μιας πολυτροπικής παρουσίασης  - δημιουργία περιοδικού – με θέμα το ρόλο των γυναικών σε πολέμους ή στην καθημερινή βιοπάλη.

  1. 1.       Εξώφυλλο:θέμα τεύχους, σχολείο, τάξη, τμήμα. Παρουσίαση ερεθίσματος:  κεφάλαιο 74 στα αρχαία + μετάφραση. Υπογράμμιση εναύσματος διαθεματικής εργασίας.
  1. 2.       Γυναίκα και δυναμικότητά της στη μητριαρχική κοινωνία της Κρήτης.
  1. 3.       Τρωικός κύκλος – ωραία Ελένη: πρότυπο ή παράδειγμα προς αποφυγή; Να ληφθεί υπόψη και η τραγψδία Ελένη του Ευριπίδη.
  1. 4.       Θηβαϊκός κύκλος : Αντιγόνη Σοφοκλέους
  1. 5.       Ασπασία (εταίρα) σύντροφος Περικλή και επιρροή της στο μεγάλο αθηναίο άντρα του χρυσού αιώνα (5ος αι.).
  1. 6.       Ολυμπιάδα – μητέρα Μ. Αλεξάνδρου,  σύζυγος Φιλίππου Μακεδονίας. Ελληνιστικά χρόνια.
  1. 7.       Γυναίκα που σκότωσε με κεραμίδι τον Πύρρο, βασιλιά της Ηπείρου.
  1. 8.       Κλεοπάτρα – ρωμαϊκά χρόνια.
  1. 9.       Αγία Άννα – Παναγία.
  1. 10.   Αγία Αικατερίνη , 4ος αιώνας μ. Χ.
  1. 11.   Υπατία η αστρονόμος, 4ος αι. μ.Χ.
  1. 12.   Θεοδώρα , σύζυγος Ιουστινιανού. 6ος αιώνας μ.Χ. Βυζαντινά χρόνια.
  1. 13.   Ειρήνη Αθηναία – Κυριακή ορθοδοξίας. 8ος αι. μ. Χ. Βυζαντινά χρόνια.
  1.  14. Οσία κασσιανή, βυζαντινή  μοναχός, υμνογράφος - μελωδός
  1. 15.   Ιωάννα της Λωραίνης ή Ζαν ντ΄ Αρκ. 15ος αιώνας.
  1. 16.   Μπουμπουλίνα, 19ος αι.
  1. 17.   Μάργκαρετ Θάτσερ , πρωθυπουργός  σε Ηνωμένο βασίλειο
  1. 18.   Ελένη Γλύκατζη Άρβελερ, ελληνίδα ιστορικός, βυζαντινολόγος
  1. 19.   Μελίνα Μερκούρη, υπουργός πολιτισμού, ηθοποιός, σύνδεση  του ονόματός της με τα ελγίνεια μάρμαρα.
  1. 20.   Μαρία Κάλλας, κορυφαία υψίφωνος
  1. 21.   Εντιθ Πιαφ
  1. 22.   Συντονιστής
  •  Η κάθε εργασία στα πλαίσια της πολυτροπικότητας μπορεί να ενταχθεί στα παρακάτω επικοινωνιακά πλαίσια:
-          Άρθρο
-          Βιογραφία
-          Συνέντευξη
-          Κόμικ
-          Ιστορικό μυθιστόρημα – μινιατούρα
-          Ποίημα
-     Αυτοβιογραφία
-     Ημερολόγιο
  • Οι ατομικές εργασίες πρέπει να είναι σύντομες ( μισή σελίδα έως μία το πολύ), εμπεριστατωμένες, με χρήση έγκυρων πηγών από το διαδίκτυο ή από σχετικά βιβλία, να στηρίζονται σε περισσότερες από μία πηγές και στο τέλος να παρουσιάζουν τη σχετική βιβλιογραφία.
  • Οι ατομικές εργασίες να είναι γραμμένες στον υπολογιστή (Νο 12 , SegoePrint) και να σταλούν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στο συντονιστή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: