Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ (ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)

Συνάδελφοι,
Ερωτόκριτος & Αρετούσα

    Εξετάζοντας τα φύλα στη λογοτεχνία και βλέποντας το ρόλο του άντρα και της γυναίκας  στο χρόνο αλλά και μέσα από ποικιλία λογοτεχνικών κειμένων, σε αυτή την ανάρτηση θα δούμε  αφενός την ερωτευμένη γυναίκα που δε διστάζει να θυσιάσει την ελευθερία της προκειμένου να μείνει πιστή στον άντρα που αγαπά. και από την άλλη, έρχεται σε σύγκρουση πρωτάκουστη για τα δεδομένα της εποχής (17ος αιώνας) με τον πατέρα της και αρνείται να υπακούσει στο θέλημά του όσον αφορά στο θέμα του γάμου, έτοιμη φυσικά να υποστεί τις συνέπειες του εγκλεισμού. Από την άλλη, βλέπουμε και τη νένα της Αρετούσας, τη Φροσύνη, η οποία αντιπροσωπεύει τη φωνή της λογικής που προσπαθεί να συμβιβάσει τα πράγματα και δίνει το δίκιο στον σκληρό και αυταρχικό πατέρα που αποφασίζει για τη μοίρα της οικογένειάς του. Έτσι, σύμφωνα με τα λεγόμενά της η Αρετούσα δεν έχει καμία ελπίδα να πετύχει το θέλημά της, όποτε πρέπει να συμβιβαστεί, διαφορετικά θα μείνει ανύπαντρη και έγκλειστη, σύμφωνα με το ανυποχώρητο θέλημα του πατέρα της. Φυσικά βρισκόμαστε σε τύπο πατριαρχικής οικογένειας και σε συντηρητικό κοινωνικό κλίμα.


Παρακάτω παρατίθεται το φύλλο εργασίας, διαφορετικό για καθεμιά ομάδα.



ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ, ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ, ΣΕΛ. 109-110 Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΟΜΑΔΑ Β
1.       Να δώσετε στοιχεία της γλώσσας του ποιήματος με βάση και το εισαγωγικό σημείωμα, στη σελίδα 77.
2.       Να δώσετε τα βασικά πρόσωπα του κειμένου και τις μεταξύ τους σχέσεις. 

  1. 3.       Σε μία σελίδα ημερολογίου καταγράφεις τα συναισθήματά σου ως Αρετούσα από το αναγκαστικό προξενιό στο οποίο σε υποβάλλει ο πατέρας σου και από τον προσωρινό εγκλεισμό σου στη φυλακή.

ΟΜΑΔΑ Ε 

  1. 4.       Να βρείτε το μέτρο του ποιήματος και να το αποδώσετε οπτικά σε δύο στίχους.

  1. 5.       Να δώσετε τον τόπο και το χρόνο κατά τον οποίο εκτυλίσσονται τα γεγονότα.

  1. 6.       Να συγκρίνετε την Αρετούσα με την Πηνελόπη και με τη Ρήνη από το λογοτεχνικό κείμενο « Η τιμή και το χρήμα» του Θεοτόκη.

ΟΜΑΔΑ Α

  1. 7.       Να δώσετε δύο οπτικές και δύο ακουστικές εικόνες και να μιλήσετε για τη λειτουργικότητά τους.

  1. 8.       Στο πρώτο μέρος του αποσπάσματος κυριαρχεί ένα αίσθημα αισιοδοξίας και ευφορίας. Να το παρακολουθήσετε στη διαδοχή των εικόνων της φύσης και να επισημάνετε πώς διοχετεύεται σε αυτές.

  1. 9.       Να μιλήσετε για άλλα ζευγάρια της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου ή της ευρύτερης κοινωνικής ζωής που βίωσαν τον έρωτα στο απώτερο σημείο του.

ΟΜΑΔΑ Γ

  1. 10.   Να εντοπίσετε τέσσερις προσωποποιήσεις στο κείμενο και να μιλήσετε για τη λειτουργικότητά τους.

  1. 11.   Στο δεύτερο μέρος του ποιήματος επίκεντρο είναι η Νένα. Να βρείτε ποιες λαϊκές αντιλήψεις υπάρχουν στα λόγια της.

  1. 12.   Να μετατρέψετε το λόγο της Φροσύνης σε αφηγηματικό με τριτοπρόσωπο αφηγητή.

ΟΜΑΔΑ Δ

  1. 13.   Στο λόγο της Φροσύνης τι εξυπηρετεί η χρήση εισαγωγικών;

  1. 14.   Να χαρακτηρίσετε την Αρετούσα ως γυναίκα που περιμένει μέσα στη φυλακή τον Ερωτόκριτο. Οι κρίσεις σας να βασιστούν στο λόγο της Φροσύνης.

  1. 15.    Να δώσετε πληροφορίες για το έργο και τον ποιητή με βάση το βιογραφικό του ποιητή Βιτσέντζου Κορνάρου στη σελίδα 112.  παρά

Δεν υπάρχουν σχόλια: