Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014


ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ (ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)
Ανδρέας καρκαβίτσας

Συνάδελφοι, 

    Και πάλι στα φύλα λογοτεχνίας η συγκεκριμένη ομαδοσυνεργατική και εστιασμένη στο θέμα προξενιό - προεκτάσεις του - λόγοι - σύγκριση με το σήμερα. Το κείμενο είναι από την τράπεζα θεμάτων, ανήκει στον Ανδρέα Καρκαβίτσα και είναι το απόσπασμα " η καπετάνισσα". Οι ερωτήσεις είναι μοιρασμένες με βάση προηγούμενα κείμενα, έτσι ώστε η κάθε ομάδα να έρχεται σε επαφή μ όλα τα είδη των ερωτήσεων και να έχει εμπειρία από κάθε πιθανή ερώτηση στις τελικές εξετάσεις. Παρακάτω, παρατίθεται το φύλλο εργασίας σε κοινό κείμενο για τις πέντε ομάδες. Σημειωτέον: στο τέλος της παρουσίασης συζητάμε με τις ομάδες την επίδοση - απόδοσή τους, τη συνεργασία τους και την παρουσία τους μέσα στην τάξη με δείκτες, ώστε να γίνει η αυτοαξιολόγησή τους, να προσπαθήσουν να βελτιωθούν αλλά και να πάρουν στα σοβαρά τη διαδικασία, καθώς πάντα η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ενέχει κινδύνους. Από την άλλη, κρίνεται αναγκαίο να γίνεται ανάγνωση του κειμένου μέσα στην τάξη με τους μαθητές να κάθονται στη θέση τους την παραδοσιακή, ώστε να αποφεύγονται φασαρίες που μετατρέπουν τη διδακτική ώρα σε "ώρα του παιδιού".

Η Καπετάνισσα


ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ   « Η ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΑ» (απόσπασμα 1)
ΟΜΑΔΑ Γ
1.        Να διακρίνετε τα τρία βασικά πρόσωπα της ιστορίας και να περιγράψετε ένα από αυτά ως προς την εξωτερική του εμφάνιση.
2.       «εκείνη δεν είπε τίποτα, μόνο απόμεινε κυτάζοντας λαίμαργα τα φανταχτερά ρούχα της».  Να μετατρέψετε τη συνυποδήλωση σε δήλωση διατηρώντας το ίδιο νόημα.
3.       Να καταγράψετε σε μια σελίδα ημερολογίου τις σκέψεις της καπετάνισσας μετά το γάμο.
ΟΜΑΔΑ Ε
4.        Να αναφέρετε το επάγγελμα και την οικονομική κατάσταση του ήρωα αλλά και τα συναισθήματά του απέναντι στη Λενιώ με συγκεκριμένες αναφορές.
5.       Να εντοπίσετε στο απόσπασμα ένα ασύνδετο σχήμα.
6.       Να συγκρίνετε το θεσμό του προξενιού με το σύγχρονο γάμο και να παρουσιάσεις επιχειρήματα γιατί έχει εκλείψει.
ΟΜΑΔΑ Α
7.       Στο απόσπασμα περιγράφεται η διαδικασία του λεγόμενου προξενιού. Να καταγράψετε με αναφορές στο κείμενο τις πληροφορίες που σχετίζονται με το προξενιό και τα κριτήρια που ίσχυαν την εποχή που γράφτηκε το διήγημα για το γάμο.
8.       Να δώσετε στοιχεία της γλώσσας του κειμένου.
9.       Η νεαρή Λενιώ αποφασίζει να αντιδράσει στο προξενιό. Γράψτε ένα διάλογο ανάμεσα στη μάνα και την κόρη.
ΟΜΑΔΑ Β
10.   Να σχολιάσετε τη στάση της νιόπαντρης γυναίκας στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.
11.   Να εντοπίσετε ένα σημείο περιγραφής.
12.   «γεια σας κι ήρθα ….στου Θεού τ’ αυτί». Να μετατρέψετε το διαλογικό απόσπασμα σε τριτοπρόσωπη αφήγηση με παντογνώστη αφηγητή που γνωρίζει τις μύχιες σκέψεις της.
ΟΜΑΔΑ Δ
13.   Να δώσετε τους λόγους για τους οποίους αποφασίστηκε το παράταιρο προξενιό.
14.   «… η μάνα της Λενιώς ψημένη στη ζωή….». Ποιο  το παραπάνω εκφραστικό μέσο; Να εντοπίσετε άλλα δύο παρόμοια στο απόσπασμα.
15.   Να χαρακτηρίσετε τη γριά – μάνα και να πείτε αν οι απόψεις της για το γάμο και το προξενιό ισχύουν στη σημερινή εποχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: